Auton renkaat ovat iso turvallisuustekijä ja uusilta renkailta odotetaan luotettavaa toimivuutta, oli kyseessä sitten kesä- tai talvirenkaiden valinta.
Talvirenkaat
Talvirenkaisiin vaihtaessa ensimmäinen valinta on nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä.
Nastarenkaat ovat perinteinen ja varma valinta. Nastarenkaiden pito riittää huomattavasti kitkarenkaita paremmin jäiselläkin tiellä. Jos sinulle kertyy paljon ajokilometrejä talvella, silloin nastarengas on luotettavampi valinta.
Nastarenkaat kuluttavat tienpintaa ja tiestä irtoavat hiukkaset leviävät ympäristöön ja vesistöihin. Hyvä puoli tässä on se että nastarenkaiden karhentamassa tiessä on parempi pito ja nastat rouhivat myös tielle muodostunutta jäätä. Suomessa ja Norjassa tehtyjen tutkimusten perusteella vähintään 25-50% autoista olisi hyvä olla liikenneturvallisuuden kannalta liikenteessä nastarenkailla.
Kitkarenkaat toimivat hyvin lumisilla teillä ja jos ajotyylisi on hallittu ja rauhallinen ja sinulla on reilusti kokemusta talviajosta. Kitkarenkaat antavat lisää liikkumavaraa kesä- ja talvirenkaiden vaihdon ajoitukselle. Voit vaihtaa talvirenkaat jo hyvissä ajoin ennen talvikelien alkua ja keväällä puolestaan voit odottaa että viimeisetkin yöpakkaset ovat ohi.
Jos liikut autolla Suomen ulkopuolella, on hyvä muistaa että Suomen talveen suunnitellut kitkarenkaat poikkeavat Keski-Euroopan oloihin suunnitelluista kitkarenkaista ja jarrutusmatka Keski-Euroopan kitkoilla voi olla kaksinkertainen Suomen teillä.
Nastattomuus voi houkutella käyttämään samoja renkaita vuoden ympäri mutta kitkarenkaita ei ole suunniteltu täyttämään kesärenkaiden vaatimuksia. Talvirenkaat ovat pehmeämpää materiaalia kuin kesärenkaat ja tämä nostaa niiden vierintävastusta ja pehmeämpi materiaali kuluu nopeammin kuivalla asfaltilla. Samoilla renkailla ajo vuoden ympäri lisää riskiä kuluneilla renkailla ajoon jos niitä ei muisteta tarkistaa aika ajoin.
Kesärenkaat
Kesärenkaiden materiaali on suunniteltu antamaan pitoa ja hallittavuutta lämpimämmillä yli 7 asteen (celsius) keleillä, niin kuivalla kuin kosteallakin tiellä. Kesärenkaan kuviointi on yksinkertaisempi kuin talvirenkaiden ja se on suunniteltu märkäpitoa silmällä pitäen. Hillitympi uritus antaa myös suuremman tiekosketuksen mikä lyhentää jarrutusmatkaa kuivalla tiellä.
Kesällä kannattaa silti olla varautunut liukasteluun. Vesisateen liukastamalla tiellä punnitaan kesärengasvalinta ja renkaiden kunto. Vesiliirtoon joutunutta autoa on lähes mahdotonta hallita.
Vesiliirto on pahin skenaario, mutta jo pelkkä tien kosteus pidentää jarrutusmatkaa huomattavasti. Kesärenkaita valitessa kannattaa kiinnittää huomio EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitukseen, missä A on merkki parhaasta pidosta ja G merkitsee heikointa pitoa.
Auton paino vaikuttaa jarrutusmatkaan myös joten jos kulkupelisi on katumaasturi tai hybridi tai sähköauto painavine akkuineen kannattaa rengasvalintaan kiinnittää erityistä huomiota.
Polttoainekustannukset
Matalan vierintävastuksen renkaat vähentävät auton moottorilta vaadittavia tehoja ja vaikuttavat näin polttoainekustannuksiin ja sähköauton akun kestoon. Matalan vierintävastuksen renkaat voivat vähentää polttoaineenkulutusta jopa kymmenen prosenttia. Miinuspuolena matalan vierintävastuksen renkaissa voi olla korkeampi hinta, matalampi urasyvyys ja lyhyempi käyttöikä.
Ilmanpaine kannattaa muistaa tarkistaa säännöllisesti sillä alhainen ilmanpaine nostaa vierintävastusta.
Ajomukavuus
Tämän päivän autojen ajomukavuus on aivan eri tasoa kuin viime vuosituhannen puolella. Oikea rengasvalinta tuo oman lisänsä tähän. Kaksi tärkeintä ajomukavuuteen vaikuttavaa seikkaa ovat renkaiden materiaali ja profiilin syvyys. Normaalissa kaupunkiajossa saavutetaan parempi ajotuntuma ja matalampi rengasääni pehmeämmillä syväprofiilisilla renkailla. Kun ajonopeus on suurempi, toimii jäykempi matalaprofiilinen rengas paremmin. Kannattaa myös huomioida auton valmistajan suositusmitat renkaan leveydelle ja halkaisijalle.